Olemme markkinoiden ainoa holistisella eli kokonaisvaltaisella ihmiskäsityksellä toimiva yritysten kumppani, joka tähtää organisaatioiden hyvinvoivan tuloksellisuuden lisäämiseen sekä henkilöstö- ja asiakaspitoon. Sosiaalinen vastuullisuus on meillä sydämen asia.

Toisintekijät Oy on yksi osa konserniyhtiö ViisKoo Group Oy:tä. Konsernissa sisaryhtiönämme toimii Elämän Huoltamo Oy, joka tuottaa sosiaalihuollon avopalveluita sekä erilaisia tukipalveluita perheille, vanhemmuuteen, parisuhteeseen ja elämän moninaisiin tilanteisiin.

Mistä kaikki sai alkunsa?

Pääsiäisen aikaan vuonna 2018 viisi sosiaali- ja terapia-alan ammattilaista päätti lyödä hynttyyt yhteen ja perustaa silloisen Toisintekijät Oy:n. Jo alusta alkaen yhden y-tunnuksen alla oli kaksi erillistä toimijaa, jotka toimivat itsenäisesti kehittäen omaa toimintaansa. Vuonna 2021 päätimme sitten erottaa toiminnat omiksi erilliseksi yhtiöiksi toimintojen selkiinnyttämiseksi. Vuoden alusta 2022 olemme toimineet tällä konsernimallilla.

Viidellä alkuperäisellä omistajalla oli yhteenlaskettuna yli 100 vuoden kokemus sosiaalialan työstä sekä haastavissa asiakastilanteissa työskentelystä ja ihmisten johtamisesta. Pohdimme yhdessä, että mikä meitä yhdistää ja millaisista asioista olimme vuosien saatossa saaneet kiitosta niin kanssamme työskennelleiltä kuin toisaalta asiakkailta. Löytyi oikeastaan kaksi selkeätä elementtiä, jotka toki pitävät sisällään paljon asioita;

  • kameleonttimainen kykymme toimia rennon ammattimaisesti monenlaisissa toimintaympäristöissä, mutta riittävän vaativasti ihmisten omaa asiantuntijuutta hyödyntäen heidän omaksi parhaakseen. Tämä näkyy niin asiakastyössä kuin toisaalta asiakasperheiden verkostojen kanssa työskentelyssä. Tämä on yksi niistä syistä, joiden vuoksi sukkuloimme sujuvasti työntekijätasolta aina yritysten hallituksiin saakka. Kaikkialla olemme luonnollisia omia itsejämme.
  • palveluiden ketjutettavuus oli toinen tärkeä asia. Haluamme ottaa asiakkaan kokonaisuudessaan haltuun ja rakentaa asiakkaan tilanne huomioiden hänen tilannettaan parhaiten palvelevan kokonaisuuden eikä vain ratkaista yksittäisiä ongelmia. Tässä taustalla on vahva systeeminen ajattelu. Ajatus siitä, että viime kädessä kaikki liittyy kaikkeen ja muutos yhtälön yhdessä tekijässä vaikuttaa yhtälön muihin tekijöihin.
  • halusimme toteuttaa palveluitamme 5T -palvelumallilla. Kanssamme ei aina pääse helpolla, koska ajattelemme, että vaatiminen on osa kunnioittamista. Siksi loimme mallin, jossa toteutuvat Tieto-Taito-Toiminta-Tilivelvollisuus-Toisto.
 

Meiltä oli vuosien aikana usein kyselty teoreettisista viitekehyksistä ja ”ismeistä” ja siitä, että mistä ajattelusta käsin me työskentelemme. Vaikka olemmekin opiskelleet hurjasti ja teoreettista pohjaa löytyy vankasti, niin meille ”isminä” on aina ollut ihminen eli ajatuksella ihminen ensin. Tutustutaan ilman ennakko-oletuksia ja -ajatuksia ihmiseen ja tilanteisiin ja katsotaan mitä asioille olisi tehtävissä. Näin myöskään meidän omat ennakkoasenteemme eivät ohjaa liiaksi työtämme ja tapaamme kohdata toinen.

Tämä synnytti myös arvopohjan, joka ohjaa koko konsernimme toimintaa; Aito kohtaaminen. Me hyväksymme monenlaiset tavat ajatella ja toimia. Olemmeko aina samanmielisiä, ei toki, mutta osaamme ja haluamme näyttää arvostavamme myös toisenlaisia tapoja ajatella ja elää. Se mikä taasen on ihmiselle ja yritykselle vahingollista, on sitten toinen asia ja vahingollisen toiminnan äärellä me olemme ja sen korjaamisessa me autamme.

5k pohdinta

Arvot

Aito kohtaaminen arvona synnytti ViisKoo Groupille 5K®-brändin ja -toimintamallin. Toisintekijät on ottanut mallin itselleen ohjaamaan toimintaamme, ja jonka toteutumista kohtaamisissamme reflektoimme säännöllisesti niin yksilö kuin ryhmätasolla. Sen pohjalta keräämme myös asiakaspalautetta, jolla arvioidaan kokemuksellisuutta, jota palvelumme ihmisissä saa aikaan.

5K-mallin ajatuksena on olla aitoa toimintaa ja käyttäytymistä tarkastelevaa. Siksi puramme nämä sanat aina atomeiksi yrityksessä, eli mitä nämä asiat ovat juuri teillä. Ne kirjoitetaan aitoa toimintaa kuvaavaksi kieleksi, jolloin niiden toteutumista voidaan arvioida. Näin ollen yritykset toimivat todennäköisemmin niin, niin kuin sanovat toimivansa. Näin esimerkiksi yrityksen arvot eivät ole ainoastaan retoriikkaa.

Vaikka meille 5K on arvopohjainen asia emme tuputa tätä arvoksi asiakkaillemme vaan 5K asioita tarkastellaan asiakkaittemme kanssa vuorovaikutuksen ja käyttäytymisen hyviksi havaittuina käytänteinä.

Hyvä tiimi

Kuinka 5K näkyy meidän arjen toiminnassa?

Kunnioittaminen

Toimintaa ohjaa positiivinen ihmiskäsitys. Uskotaan ihmisessä olevaan hyvään sekä hänen ymmärrykseensä ja haluunsa hyvään. Se onko se välillä hukassa tai onko sellaisia työkaluja, joilla päästä oman näköiseensä parhaaseen, niin siinä työssä hänelle voidaan olla apuna, jos näin ei ole.

Kysyminen

Vain kysymällä voidaan aidosti saada tietää, kaikki muu on uskomuksia ja oletuksia. Kysyminen ei ole ammattikaavun taakse piiloutuvaa retoriikkaa. Kysytään aidolla halulla saada tietää. Löytää ymmärrystä ja etsiä sen kautta keinoja voimavaroista ja vahvuuksista, joiden päälle rakentaa uuttaa vahvempaa tulevaisuutta.

Kuunteleminen

Kuunteleminen ja kuuleminen eivät aina ole sama asia. Pyritään välttämään tulkintoja ja siksi kuuntelemisen lomassa tehdään koko ajan lisää tarkentavia kysymyksiä. Uskomme tämän lisäävän vahvaa kunnioittamisen kokemaa sekä tunnetta aidosta kiinnostuksesta toisen asiaa kohtaan. Käytetään myös paljon henkilön omia sanoja, joka tekee näkyväksi kuuntelemisen ja sen, miten olemme asian kuulleet. Tämä antaa toiselle myös mahdollisuuden tarkentaa omaa puhumistaan, jos hän ei ollut asiaa niin tarkoittanutkaan, kun oli ensin sanonut.

Kannustaminen

Tehdään näkyväksi ja annetaan palautetta onnistumisista sekä pienistäkin yrityksistä tehdä toisin. Ei siis ainoastaan kehuta vaan annetaan aidosti palautetta. Palaute on siis sitä, että teemme näkyväksi sen, kuinka me näemme mikä onnistumisen on saanut aikaan. Taidot, kyvyt ja ponnistelut siis näkyviksi. Korjaavassa palautteessa myös samoin. Kyse on enemmänkin siitä, että henkilö ei vielä onnistunut, joten asiaa voidaan harjoitella lisää. Ei sitä, että hän on huono jotenkin ihmisenä. Toisaalta taidot ovat saattaneet myös unohtua, joten tehtävänä on auttaa palauttamaan jo olemassa oleva taito uudelleen käyttöön. Aina ei tarvitse oppia uutta, vaan voi palauttaa vanhan opitun uudelleen käyttöön. Elinikäinen oppiminen siis hyveeksi.

Kiittäminen

Tehtävänä on antaa myös kiitosta siitä, että saamme toimia asiakkaan kanssa hänen, tiimin ja koko organisaation parhaaksi. Ei ole aina kovinkaan itsestään selvää ja helppoa päästää vieras ihminen niin lähelle ja tutkimaan sekä itseä, että koko organisaatiota. Me kiitämme siitä rohkeudesta ja juuri siksi me haluamme myös parannettavien asioiden rinnalla kuljettaa aina onnistumisia, voimavaroja ja vahvuuksia! Kiittämistä voidaan opetella myös organisaatiokulttuurisena ja johtamisen taitona.

Taustateoreettisuus

Olemme pyrkineet olemaan teoreettisesti mahdollisimman moniulotteinen ja toimimaan enemmänkin integratiivisella otteella hyödyntämällä paras mahdollinen tieto asiakkaittemme parhaaksi. Emme siksi ole halunneet lukkiutua johonkin yhteen teoreettiseen maailmaan liian kapea-alaisesti. Toki kouluttautumistemme myötä tietyt teoreettisuudet, oppi-isät ja toimijat ovat meihinkin vaikuttaneet.

  • Ratkaisukeskeisyys
  • Positiivinen psykologia
  • Käyttäytymistieteet & -psykologia
  • Neurotieteet
  • Sosiaalitieteet
  • Kauppa- & johtamistieteet
  • NLP

 

joitakin mainitaksemme.

Toisintekijät lahest

Visio ja missio

Hyvinvoivan tuloksellisuuden tekijä!

Visio

Olemme asiakkaasta kokonaisvaltaisesti huolehtiva, johtava työelämän laadun kehittämisen edelläkävijä yhdistämällä ihmisyyden ja teknologian sekä erilaisuuden hyödyntämisen.

Olemme sitoutuneet luomaan paremman tulevaisuuden, missä ihmisyyden voima ja teknologian mahdollisuudet yhdistyvät saumattomasti. Tavoitteenamme on olla edelläkävijä kokonaisvaltaisessa asiakkaista huolehtimisessa, hyödyntää moninaisuutta koko yhteisön hyväksi ja edistää kestävää kehitystä. Haluamme olla tunnustettu toimija, joka tekee merkittävää positiivista vaikutusta yhteiskuntaan ja ihmisten elämään.

Missio

Maailman hyvinvoivimmat ihmiset.

Visiomme toteuttamiseksi pyrimme tarjoamaan asiakkaillemme ainutlaatuisen ja räätälöidyn kokemuksen, jossa huomioimme heidän tarpeensa, odotuksensa ja toiveensa. Tavoitteenamme on ylittää asiakkaidemme odotukset jokaisessa kohtaamisessa. Uskomme, että moninaisuus ja erilaisuus ovat voimavara, joka auttaa meitä luomaan innovatiivisia ratkaisuja ja palveluita. Kannustamme yhteisöämme tuomaan esiin ainutlaatuisia näkemyksiä ja taitoja, jotta voimme hyödyntää niitä koko organisaation ja yhteisön hyväksi.

Samalla pyrimme yhdistämään ihmisen ja teknologian parhaat puolet. Tavoitteenamme on kehittää ja hyödyntää teknologiaa, joka palvelee ihmisten tarpeita, tehostaa prosessejamme ja parantaa asiakaskokemusta. Kuitenkaan, emme koskaan unohda ihmisen tärkeyttä ja inhimillistä vuorovaikutusta. Tavoittelemme teknologian ja ihmisen välistä tasapainoa, jossa teknologia tukee ja täydentää ihmisten kykyjä, mutta ei korvaa inhimillistä läsnäoloa ja empatiaa.