Ajatuksia työhyvinvoinnista

On ilo ja kunnia saada tuottaa tekstiä juuri tähän blogiin. Ensinnäkin jo siitä syystä, että olemme juuri solmineet Toisintekijöiden kanssa kumppanuuden ja toisekseen työhyvinvoinnin aihe on itselle ajankohtainen opintojeni lopputyön myötä, jossa olen pohtinut tulevaisuuden työhyvinvoinnin mahdollisia kehityssuuntia. Tämän avulla olen lisännyt omaa tietämystäni siitä, mitä yritykset työhyvinvoinnin suhteen nyt kaipaavat, ja toisaalta mitä osaamista tarvitsemme vastataksemme tähän Pajulahdessa palvelun tarjoajana. Olen myös itse esihenkilöasemassa ja jo siinäkin mielessä ihan omassa arjessa pohdin näitä asioita ja tiimini jaksamista.  

Työhyvinvointiin vaikuttaa niin psyykkinen kuin fyysinen hyvinvointi. Työssä jaksamiseen vaikuttavat niin haastavat tilanteet töissä, mutta myös mahdolliset kuormittavat tekijät siviilielämässä. Työhyvinvointiin vaikuttaa kuinka paljon työpaikalla on huolehdittu liikunnan tukemisesta ja toisaalta jäädäänkö töiden jälkeen sohvalle makaamaan vai laitetaanko lenkkitossut jalkaan ja suunnataan lenkkipoluille.  Hyvinvointiin vaikuttaa myös hyvä esihenkilö – alaissuhde ja toisaalta myös suhde omaan puolisoon ja muihin perheenjäseniin. Työhyvinvointi koostuu siis monesta eri tekijästä, eikä siitä huolehtiminen rajoitu ainoastaan työpaikalle. Yksilön hyvinvointi heijastuu koko tiimin työhyvinvointiin, ja siksi työhyvinvointia on mielestäni tarkasteltava koko tiimin näkökulmasta.  

Lopputyöni kautta selkein tulevaisuuden työhyvinvointipalveluiden kehityssuunta ovat psyykkisten ja henkisten työhyvinvointipalveluiden kysynnän lisääntyminen tulevaisuudessa. Pandemian ja sen vaikutukset tilastojenkin valossa kertovat sen, että psyykkinen ja henkinen hyvinvointi on ollut koetuksella ja stressin tunnetta on kokenut moni. Tähän ovat vaikuttaneet jo aikaisemmin todetut työn epävarmuus, uusien asioiden opettelu nopealla aikataululla ja etätyö etäkokouksineen. Työhyvinvointiin on alettu monessa yrityksessä kiinnittää myös yhä vahvemmin huomiota, joten vaikea nähdä tämän kehityksen myöskään hiipuvan. Moni yritys on ottanut myös henkilökunnan vahvemmin osaksi vastuullisuutta, ja moni haluaakin olla yhä vastuullisempi työnantaja tulevaisuudessa. Megatrendeistä etenkin työelämän murros osaltaan myös vaatii keskittymistä vahvemmin henkiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin, jotta jaksamme yhä paremmin työmaailmassa, ja jo itsessään Z sukupolvi vaatii siitä. 

Pajulahden osalta työhyvinvointipalveluiden tarjonnan näkökulmasta on löydyttävä mielestäni uskallusta ja rohkeutta solmia uusia kumppanuuksia ja sopimuksia, ja samaan aikaan myös karsia olemassa olevaa tarjontaa. Palveluiden uudistamisen yhteydessä on uskallettava kriittisesti tarkastella oman yrityksen osaamista ja myöskin mitä osaamista tarvitsemme, jotta pystymme vastaamaan asiakkaiden tarpeeseen vieläkin paremmin.  

Pajulahden ydinosaamista on fyysinen hyvinvointi, jossa hikiliikunnan lisäksi vahvuuksina erilaiset terveyskuntotestit, sekä palautumiseen ja kehon huoltoon liittyvät palvelut. Psyykkinen työhyvinvointi ja siinä tukeminen lisäämällä palveluntarjontaa on mahdollistunut yhteistyöllä Toisintekijöiden kanssa. Yhdistämällä osaamisemme pystymme yhä paremmin huolehtimaan yritysasiakkaidemme työhyvinvoinnista kokonaisvaltaisemmin, jossa fyysinen hyvinvointi ja psyykkinen hyvinvointi on huomioitu.  

Yhdessä voimme jatkossa tarjota asiakkaillemme mm. Oivalluttaja-palvelun, johon pääset tutustumaan tarkemmin tästä: » Oivalluttavaa työhyvinvointia Liikuntakeskus Pajulahti 

Pajulahden luonto-olosuhteiden jotka tarjoavat palvelut luonnon läheisyydessä niin liikkumisen, kokoustamisen ja nukkumisenkin, uskon osaltaan tuovan lisäarvoa myös jaksamiseen.   

Itselleni hyvinvoinnista huolehtiminen merkitsee säännöllisen ja monipuolisen liikunnan lisäksi säännöllisesti viikonloput ilman ylimääräisiä kalenterimerkintöjä. Spontaanius ja vapaus tehdä asioita fiilispohjalta ilman aikatauluja ovat minulle tärkeitä tapoja ladata akkuja ja vastapainoa arjen kalenterille. Aika usein löydän näinä viikonloppuina itseni ulkoilemassa koiran kanssa metsäpoluilla. Niin kliseeltä kuin se tuntuukin, on täytynyt opetella sanomaan ei ja myöskin tehdä valintoja tietoisesti oma hyvinvointi edellä. Tärkeintä kuitenkin mielestäni on se, että me jokainen tunnistaisimme omat voimavaramme ja keinomme ladata akkuja.  

5 vinkkiä jaksamiseen:  

1. Aivot tarvitsevat päivän aikana ”lepoa”, joten muista tauot päivän aikana. Lounastauolla juttele muista kuin työsioista.

2. Juo vettä ja huolehdi säännöllisestä ruokailusta, niin verensokerisi pysyy tasaisena ja jaksat paremmin.  

3. Liiku säännöllisesti! Lähde luontoon, kuntosalille, uimahalliin, kävelylle kaupungin keskustaan – mitä tahansa, joka saa sykkeesi hieman nousemaan ja ajatuksesi irti työstä. 

4. Opettele tunnistamaan oma tapasi palautua! Jokainen palautuu tavallaan – yksi liikkuen, toinen sosiaalisen kanssakäymisen kautta, kolmas sudokujen parissa, neljäs meditoimalla, viides luovuutta käyttäen. Tarkastele tietoisesti myös kalenteriasi, oletko muistanut antaa palautumiselle tarpeeksi aika?  

5. Järjestä työpisteesi itsellesi ergonomisesti hyväksi. Muista nousta ja jaloitella säännöllisin väliajoin. Suosittelen fasciapallon hankintaa työpisteelle. Esimerkiksi jalkapohjien hieronta onnistuu toimistotyön yhteydessä sen avulla hyvin 😊 
 

Kirjoittaja Mira Puhlin toimii Pajulahdessa Vapaa-aika- ja hyvinvointikeskuksen johtajana.